Jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?

koszty prowadzenia sklepu internetowego, prowadzenie sklepów internetowych, prowadzenie sklepu www, sklep internetowy koszty prowadzenia

Wiele osób, które zaczynają swoją przygodę z handlem internetowym pyta o realne koszty prowadzenia sklepu internetowego. Robiąc to mają na myśli nie samo założenie sklepu i wybór odpowiedniego oprogramowania, lecz proces prowadzenia, gdy witryna już powstanie. Prowadzenie sklepów internetowych i koszty z tym związane oczywiście różnią się w zależności od zastosowanych w nich rozwiązań. Przybliżymy Wam koszty w poniższym artykule! 

Jakie są koszty prowadzenie sklepu internetowego? – Utrzymanie witryny 

Pierwszym kosztem, jaki przychodzić może na myśl sprzedawcy internetowego jest ten związany bezpośrednio z prowadzeniem sklepu. Mówimy o cenie utrzymania oprogramowania, czyli witryny. Zależnie od tego, jakiego rodzaju rozwiązanie wybraliśmy, koszt prowadzenia będzie inny. Jak bardzo mogą się one różnić? 

Dedykowany sklep internetowy – Utrzymanie takiego sklepu teoretycznie wynosi nas znikome pieniądze, a aktualizacje wykonuje się tylko okresowo, lecz potrzeba w praktyce pojawia się znacznie częściej. Gdy zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, za każdym razem, gdy chcemy zmienić coś w sklepie, musimy kontaktować się z agencją interaktywną, która nam pomoże. Inną opcją jest zatrudnienie programisty, który wykona pożądane przez nas akcje. Koniec końców utrzymanie takiego sklepu może kosztować nawet do kilku tysięcy złotych miesięcznie wliczając w to koszty serwera i domeny. Nie bez powodu to rozwiązanie dla największych graczy! 

Sklep internetowy oparty o oprogramowanie Open Source – Sklep stworzony przy użyciu oprogramowania Open Source, czyli np. WordPress i wtyczki WooCommerce prawdopodobnie będzie znacznie tańszy w utrzymaniu niż powyższy. Wtyczki i możliwość wykonywania automatycznych aktualizacji pozwala nam spać spokojnie podczas, gdy witryna po prostu działa, a produkty sprzedają się bez problemu. Niekiedy przy tego rodzaju rozwiązaniu przez kilka miesięcy nie będzie trzeba robić nic, aby utrzymać jego funkcjonalności. Jeżeli jednak już pojawi się pora na zapłacenie za serwer, aktualizacje i domenę, koszt może się podnieść. Nadal jednak będzie to korzystniejsza cena niż przy dedykowanym rozwiązaniu. 

Sklep na platformie SaaS – Koszty prowadzenia sklepu internetowego jako takiego za pomocą platformy SaaS są, można powiedzieć, najniższe. Dlaczego? Pomyślimy, że chcemy o coś zapytać specjalistę, bez względu, czy to jest pytanie o pomoc w dodawaniu produktu, zmianie kategorii czy innego rodzaju. Jeżeli mamy sklep dedykowany, prawdopodobnie zapłacimy za taką usługę indywidualnie, jeżeli pracujemy przy sklepie na WooCommerce, spotka nas podobna sytuacja. A co w przypadku kosztów usług w przypadku platformy SaaS? Jest to w cenie abonamentu, który miesięcznie wynosi od 100 pln w górę! Dzięki temu jest to tańsze rozwiązanie. Pozwala nam uniknąć dodatkowych, nieprzewidzianych wcześniej wydatków informując od samego początku o zakresie usług w abonamencie. 

Koszty prowadzenia sklepu, a szata graficzna – Jak zmodyfikować cały sklep? 

Prowadzenie sklepu www, a dokładniej koszty z tym związane to jednak nie tylko oprogramowanie. Co to za sklep internetowy lub firma, która się nie rozwija, lecz stoi w miejscu? Każdy sprzedawca internetowy chce raz na pewien czas zaktualizować sklep i jego wygląd, aby w większym stopniu odpowiedzieć na potrzeby rynku. Innym aspektem wpływającym na tego typu decyzję jest też zmiana trendów na przestrzeni czasu, do których warto jest się dopasować. Jak to wygląda w trzech omawianych przypadkach? 

Zacznijmy od określenia kosztów w przypadku dedykowanego sklepu internetowego. Niezależnie od tego, jaki język został użyty przy jego tworzeniu, musimy podjąć decyzję, czy będziemy w celu zmiany szaty graficznej korzystać ze swojego grafika, czy zrobimy to z pomocą agencji. Często wybór agencji jest jedynym dostępnym na horyzoncie wyborem, gdyż indywidualnie zrobioną grafikę trzeba jeszcze zaimplementować. Jeżeli ta różnić się będzie od obecnego sklepu, słono za to zapłacimy. Zlecając pracę dotyczącą szaty graficznej agencji z jednej strony mamy pewność dopasowania z oprogramowaniem, a z drugiej nie wiemy, ile będzie nas to kosztować. Agencje często nie określają cen wcześniej, a mała fortuna, jaką zaproponują w późniejszym etapie może być nieosiągalna dla przedsiębiorcy na początku. To pozwala nam wysnuć wniosek, że takie zmiany mogą kosztować kilkaset złotych lub kilkanaście tysięcy złotych. 

WordPress i WooCommerce jest o tyle prostszym rozwiązaniem, że możemy być pewni kosztów poniżej 10 tysięcy złotych. Chyba, że trafimy na wyjątkowo drogiego wykonawcę. Samo wykonanie i dopasowanie będzie natomiast zależeć od wykonawcy. Czy potrzebny będzie jedynie projektant / grafik, czy nie obędzie się bez programisty? Musimy sobie odpowiedzieć na te pytania, a w następnej kolejności na własną rękę znaleźć osoby, które podejmą się zlecanych zadań. 

Przy sklepie na platformie SaaS zazwyczaj już przy zakładaniu sklepu możemy liczyć na transparentną informację. Na jednej z podstron dostawcy oprogramowania z pewnością znajdziemy informację o kosztach szat graficznych w zależności od zakresu, jaki obejmują. Dodatkowo decydując się na jedną z opcji, nie musimy martwić się o rekrutację projektanta lub programisty, a następnie o dopełnienie obiecanych terminów. Zlecając projekt dostawcy oprogramowania SaaS masz pewność, że szata graficzna sklepu internetowego zostanie wykonana na czas, a następnie zaimplementowana na witrynie bez żadnych problemów i komplikacji. 

Obsługa sklepu internetowego – Ludzie też mają znaczenie! 

Koszty prowadzenia sklepu internetowego nie kończą się jednak na powyższych aspektach. Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, są ludzie. Nawet, jeżeli na początku na własną rękę obsługujesz panel sklepu, dodajesz kolejne produkty, a także zmieniasz wygląd zewnętrzny, później może zabraknąć Ci na to czasu. W miarę, jak firma się rozrasta, rośnie też ilość obowiązków operacyjnych, jakie przyjdzie Ci wykonywać. Wtedy przyjdą koszty związane z zatrudnieniem i obsługą sklepu przez pracowników! 

Jeżeli zdecydowałeś się na dedykowany sklep internetowy, z pewnością będziesz musiał zainwestować w edukację nowego pracownika. Wszystko to, ponieważ może on nie być zaznajomiony z podobnym oprogramowaniem. Rozwiązania szyte na miarę mają to do siebie, że mogą nie być podobne do niczego innego. Koszty, jakie poniesiesz oprócz pensji pracownika to odpowiednie przeszkolenie, gdyż każdy błąd popełniony w dużym sklepie może kosztować. Wyobrażasz sobie sytuację, gdy niedokładnie przeszkolony pracownik zmienia cenę nie w tym miejscu, co trzeba, przeceniając produkt o wartości 1000 pln na złotówkę? Lepiej unikać podobnych sytuacji! 

WordPress ma swój plus. Przede wszystkim taki, że prawdopodobnie każda osoba z branży blogowej, stron internetowych lub ecommerce miała z nim styczność choć przez chwilę. Dzięki temu nauka zajmuje bardzo mało czasu, a już po kilku chwilach pracownik jest w stanie obsługiwać zamówienia i zarządzać sprzedażą w witrynie. Koszty przeszkolenia będą niższe. Musi on jednak regularnie nabywać umiejętności związanych z obsługą, gdyż są też zaawansowane funkcje w systemie, a pewnie chcesz, aby stosunkowo sprawnie przejął Twoje obowiązki. 

Platforma SaaS to natomiast bajka dla każdego pracownika! Nawet, jeżeli wcześniej nie miał styczności z podobnym oprogramowaniem, to powinna być dla niego błahostka. Nie tylko dlatego, że sam panel klienta jest zazwyczaj bardzo intuicyjny. Dostawca oprogramowania dba o zamieszczenie instrukcji do wykonania dosłownie każdej akcji na sklepie włączając zamianę banerów i innych elementów. Przykładem może być selly, gdzie w bazie wiedzy przeczytamy o wszystkim i dostaniemy nawet screeny. 

Podsumowanie – Koszty prowadzenia sklepu internetowego w 2020 roku – Co począć? 

Jak podsumować powyższe informacje? Jak ogarnąć koszty prowadzenia sklepu internetowego i nie zbankrutować? Co zrobić, aby wyjść na tym jak najlepiej? Jeżeli jesteś jeszcze na etapie wyboru oprogramowania do stworzenia sklepu internetowego, najlepiej będzie dopasować budżet do swoich oczekiwań. Jeżeli jest on nieograniczony, a zakres, na jakim chcesz działać, oceniasz na ogromny, może odpowiednia będzie dedykowana platforma lub Open Source. Inne sytuacje aż proszą się o skorzystanie z platformy SaaS. Opcja ta cechuje się minimalnym ryzykiem i brakiem ukrytych kosztów. Są tam tylko takie, na które z powodzeniem przygotujemy się dużo wcześniej.