Handel bez magazynu to cel wielu przedsiębiorców. Zadają oni wiele pytań o integrację oprogramowania sklepu internetowego z hurtowniami, platformy dropshipping, koszty i potencjalne zyski z tej inwestycji. Wbrew pozorom opanowanie sztuki sprzedaży na odległość bez konieczności składowania towaru nie jest takie trudne jak mogłoby się wydawać na początku. Opowiemy o tym poniżej!
Handel bez magazynu – Dlaczego ma to sens i dla kogo jest?
Wraz z upływem lat i rozwojem technologii powstaje coraz więcej nowoczesnych metod sprzedaży swoich produktów. Sprzedawcy chętnie je wykorzystują, aby zdobywać coraz większą część swojej branży i budować długoterminowo pozycję. Jednym ze wspomnianych trendów jest handel bez magazynu, zwany też dropshippingiem. Polega on na tym, że zadaniem przedsiębiorcy jest zbudowanie marki i sklepu internetowego, który sprzedaje i obsługuje klientów, lecz zamówienia przekazywane są później do hurtowni i tam realizowane.
Oczywiście to spore uproszczenie ale tak można rozumieć ten proces. Ma to sens szczególnie w przypadku, gdy osobę myślącą o wejściu w daną branżę przeraziły ogromne koszty i posiadanie własnej produkcji. To nie konieczność podczas prowadzenia sklepu internetowego, a wiele produktów można przetestować współpracując właśnie z wybranymi hurtowniami.
Samo wdrożenie takiego rozwiązania jest możliwe już przy minimalnym nakładzie finansowym w granicach kilkuset lub kilku tysięcy złotych. Wystarczy nam profesjonalne oprogramowanie do tworzenia gotowych sklepów internetowych. Ważne jednak, aby umożliwiało integrację z hurtowniami internetowymi. Niekiedy ludzie wybierają przykładowo shoper, shloplo, prestashop lub selly. Wtedy zamówienia, które złożą przyszli klienci na naszym własnym sklepie internetowym płynnie przejdą do hurtowni, która będzie mogła zrealizować zamówienie według wytycznych w umowie.
Kiedy sprzedaż bez magazynu ma sens i jest możliwa?
Wizja prowadzenia sklepu internetowego w modelu dropshipping i bezproblemowego zwiększania zysków może wchłonąć każdego. Wymaga to jednak zadbania o co najmniej kilka aspektów mających wpływ na to, że magazyn rzeczywiście nie będzie potrzebny. Czego potrzebujesz, aby prowadzić sprzedaż bez magazynu?
- Hurtowni, która przejmie cały proces realizowania zamówień
- Odpowiednio skonstruowanej umowy ze wspomnianą hurtownią
- Produktów, które cechują się małą ilością zwrotów
Czynnik, który ma ogromne znaczenie przy handlu bez magazynu to rodzaj wprowadzanych do obrotu produktów. Czy cechują się one wysokim współczynnikiem zwrotów i reklamacji? Jak często się psują podczas podróży? Jaka jest szansa, że klient będzie chciał dokonać wymiany? Każdy z tych czynników ma znaczenie, ponieważ konsumenci zwracają produkty już najczęściej do nas. Nie do hurtowni (to najczęściej my możemy dokonać reklamacji w następnej kolejności, a cały proces trwa). Oznacza to dla nas konieczność poradzenia sobie z zwróconym lub wymienionym towarem dopóki nie go nie sprzedamy ponownie lub nie oddamy do producenta. Niekiedy zdarza się, że sklep ma podpisaną umowę z hurtownią polegającą na tym, że to ona obsługuje zwroty, lecz zdarza się to bardzo rzadko i nie jest stosowaną praktyką. Wszystko dlatego, że klient nie wie, że sprzedajesz w tym modelu, a Twoją markę i siedzibę firmy postrzega jako miejsce, gdzie realizowany jest cały proces zamówienia od początku do końca.
Platforma dropshipping – Jak wybrać i czym się kierować?
Zacznijmy od tego, czym tak dokładnie jest platforma dropshipping. Najczęściej to właśnie oprogramowanie sklepu internetowego lub zwana inaczej platforma SaaS. To program online, który umożliwia Ci stworzenie swojego sklepu internetowego posiadając jedynie domenę i płacić miesięczny abonament za pełną funkcjonalność. Niekiedy można zdecydować się na dodatkowy abonament premium jak w przypadku shoplo, shoper, sky-shop lub selly. Umożliwia on łatwiejszy kontakt z obsługą klienta, a co za tym idzie, łatwiejszą integrację z hurtowniami internetowymi i uzyskanie szybkiej odpowiedzi na większość naszych pytań.
Przykładowo platforma selly daje możliwość nawet domówienia własnych udoskonaleń, funkcji, modułów, filtrów i funkcjonalności, które wykraczają poza standardowy zakres szablonu. Wszystko za dodatkową opłatą, jednak jest to szczególnie atrakcyjna opcja dla osób, które biorą pod uwagę długoterminowy rozwój swojej witryny. Nie muszą wtedy inwestować w swoją infrastrukturę wydając często kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych, gdyż ich potrzeby zaspokoi zespół programistów dostawcy oprogramowania.
Kierować powinniśmy się w ostatniej kolejności ceną. Pamiętajmy, że niska wysokość abonamentu kusi, lecz mogą za nią kryć się dodatkowe opłaty, które u innego dostawcy dostalibyśmy na znacznie atrakcyjniejszych warunkach. Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy dropshipping?
- Kontakt z obsługą klienta w razie pytań lub wątpliwości,
- Szybkość odpowiedzi na wiadomości,
- Mnogość integracji i opcje integracji z hurtowniami, które nas najbardziej interesują,
- Możliwości integracji z kurierami, systemami księgowymi i innymi programami lub narzędziami, z których mamy zamiar aktywnie korzystać,
- Darmowe szablony i opcje indywidualne, gdy chcemy bardziej dopasowanych funkcji estetycznych,
- Opcje domówienia całkowicie indywidualnych funkcjonalności i modułów szytych na miarę,
- Intuicyjność panelu klienta i łatwość przechodzenia do poszczególnych opcji,
- Częstotliwość i zakres wprowadzanych przez dostawcę oprogramowania aktualizacji,
- Intuicyjność, dzięki czemu nasi przyszli pracownicy będą sprawnie obsługiwać zamówienia.
To te czynniki czynią znacznie większą różnicę niż cena. Jeżeli już dowiemy się, co możemy uzyskać w danym abonamencie, zdecydujmy się na najbardziej dostosowaną opcję. Pamiętajmy, aby wybrać najbardziej technicznie zaawansowaną platformę dropshipping, na której pozycjonowanie stanie się łatwością, a rozwój nie będzie problematyczny. Trzymając się wytycznych z pewnością nam się uda to zrobić. Handel bez magazynu i szybki rozwój już przed nami.
Umowy z hurtowniami internetowymi – Formalności chronią nas długoterminowo
Prowadzenie działań sprzedażowych w sieci to duża odpowiedzialność. Nie tylko prawna, lecz w stosunku do kupujących u nas klientów. Przecież nawet, gdy współpracujemy z hurtownią internetową, to nasza marka jest doceniana lub nielubiana przez klientów w zależności od otrzymanej obsługi, szybkości realizacji zamówienia i zgodności towaru z opisem. Sprawia to, że powinniśmy odpowiednio się zabezpieczyć konstruując umowę regulującą wszelkie te aspekty na przyszłość.
- Czas realizacji wysyłki zamówionego towaru i standardy określające jego bezpieczeństwo
- Cenniki (towarów i dostaw z hurtowni do klienta)
- Zwroty
- Przetwarzanie danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem RODO
Nawet, jeżeli w konstrukcji takiej umowy miały pomóc Tobie doświadczony prawnik, prawdopodobnie będzie to opłacalna inwestycja. Wszystko dlatego, że oszczędzimy w ten sposób brania na swoje barki zbyt dużej odpowiedzialności, niepewności dotyczącej przyszłości i niemocy w przypadku niewypełniania punktów umowy przez dostawcę. Zabezpieczając siebie, zabezpieczasz też swoich przyszłych klientów i kontrahentów czyniąc ze swojej firmy stabilniejszą i odporną jednostkę. Popularne w branży jest lekceważenie umów, lecz zdecydowanie zaleca się ich tworzenie i staranne dopracowywanie. Szczególnie w dziedzinie, którą jest handel bez magazynu.
Rozpocznij swoją przygodę z potrzebną wiedzą
Wybór platformy do sprzedaży przez internet, gotowy sklep internetowy do integracji z hurtowniami, wybór produktów odpowiadających potrzebom i podpisywanie umów to konieczność. Mamy jednak nadzieję, że wiedza z tego i innych artykułów na naszym blogu pozwoli Ci podjąć same dobre decyzje i doprowadzić sprawy do końca rozwijając firmę.