Tworzenie sklepu internetowego może być najbardziej skomplikowanym procesem jaki kiedykolwiek przyszło Ci zobaczyć ale też najłatwiejszym. Wszystko zależy od tego, czy planujesz dokładnie poznać swojego użytkownika i wejść w część rynku, o której będziesz miał pewność, że zaakceptuje i zacznie kupować Twój produkt. Zawsze możesz przecież skorzystać z dawno wymyślonych szablonów, utartych ścieżek i liczyć na sukces. Pytanie brzmi, który sposób bardziej Cię przekonuje?
Tworzenie sklepu internetowego – Od czego zacząć?
Wiadomo, że przy niewielkim budżecie często musimy improwizować, co sprawia, że tworzenie sklepu internetowego odbywa się według intuicji naszej i pracowników. Nie zawsze firma może pozwolić sobie na dłuższy i skomplikowany proces badania grupy docelowej i projektowania sklepu, lecz gdy ma taką możliwość, wiąże się z tym wiele korzyści. Jedną z nich jest oszczędzenie na stratach, które w innym przypadku musiałby ponieść właściciel, gdyby intuicyjnie stworzony sklep nie sprzedawał. Zobacz jak wygląda profesjonalny proces tworzenia sklepu www!
Tworzenie sklepów www, a założenia strategiczne i określanie grupy docelowej
Tworzenie sklepów www to może wydawać się skomplikowanym procesem głównie przez to, co dzieje się przed rozpoczęciem programowania. Należy bowiem określić nie tylko to, jakie produkty będziemy sprzedawać, lecz to, do kogo będą skierowane. Co więcej, powinniśmy określić nasze cele, na podstawie których zdecydujemy o dalszym prowadzeniu sklepu i ile musimy sprzedać produktów na konkretnej marży, aby stać nas było na dalszy rozwój witryny.
Strategia marketingowa sklepu internetowego – Dokument, od którego powinniśmy rozpocząć nasze działania związane ze sklepem internetowym. Zawrzemy w niej takie elementy jak:
- Cele marketingowe sklepu internetowego
- Analiza sklepu internetowego, firmy, marki, produktów i dotychczasowych działań
- Grupa docelowa i konkretne persony przyszłych klientów
- Kanały komunikacji marketingowej jakie zamierzamy zastosować w przyszłości i obecnie
- KPI – kluczowe wskaźniki efektywności, czyli po czym poznamy, czy udało nam się spełnić założone cele lub nie
Jeżeli wykonamy strategię marketingową, będziemy wiedzieć nie tylko czego potrzebujemy, lecz to, w którą stronę zmierzamy. Robimy to między innymi po to, aby w pewnym momencie nie spostrzec, że działania nie przynoszą zamierzonych skutków, tylko zupełnie inne. Dzieje się tak często, gdy promocja, reklama i samo tworzenie sklepów internetowych ma miejsce w sposób intuicyjny, bez wcześniejszego przemyślenia każdego z aspektów.
Persony przykładowych klientów – Punkt wyjścia do badań UX
Zakładanie sklepów internetowych może odbywać się w sposób oparty na intuicji, lecz wyniki w takim przypadku są tak pewne jak wygrana w lotto. Zwiększymy swoje szanse określając produkty, które wprowadzimy do sprzedaży i grupę docelową. Jakie pytania zatem musimy zadać sobie przed poszukiwaniem wykonawcy badań?
Lista pytań do dokładnego stworzenia persony:
- Kim jest odbiorca?
- Co robi w życiu?
- Jak wygląda jego rutynowy dzień?
- Jakie jego problemy rozwiązujesz?
- Do czego aspiruje?
- Czego się boi?
Spokojnie! Odpowiedzieć na tym etapie możesz wedle posiadanej wiedzy, gdyż wszystko sprawdzi się lub nie podczas badań. Wtedy możemy odkryć, że nasi potencjalni odbiorcy mogą oczekiwać zupełnie innych rzeczy niż przypuszczaliśmy. Może też się okazać, że trafiliśmy w dziesiątkę. Mimo wszystko dobrze jednak skonstruować sobie personę przed stworzeniem sklepu internetowego jako punktu wyjściowy do dalszych kroków.
Badania User Experience, a tworzenie sklepu internetowego
Przyjęło się, że użytkownicy, a dokładnie ich profil psychologiczny i nawyki znacznie różnią się od tych reprezentowanych przez samych założycieli. To kolejno sprawia, że trudno sprzedawcom dobrać rozwiązania, które sprawdzą się nie w ich przypadku, a przyszłych, potencjalnych klientów. Tworzenie sklepu internetowego, który będzie zarówno intuicyjny, użyteczny i prosty w obsłudze jest możliwe, gdy wiemy, dla kogo tworzymy. Wiemy, dla kogo tworzymy i jak zachowują się te osoby natomiast dopiero po przeprowadzeniu badań z ich udziałem. Badania UX dzieli się na wiele rodzajów, a kilka z nich to:
- Indywidualne wywiady pogłębione
- Grupy fokusowe (fokusy)
- Card sorting
- Paper prototyping
- Analizy eksperckie
- Eyetracking
I inne. Zazwyczaj rodzaj wybranych badań User Experience zależy od naszego budżetu i czasu, jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć od momentu rozpoczęcia do otrzymania wyników. Każda z metod bowiem wymaga innego sprzętu, badaczy o różnych kompetencjach, a także innej grupy badanych. Każdy z tych czynników wpływa na koszt końcowy, który poniesie klient.
Kiedy będę wiedział, czy mój pomysł się sprawdził?
Może zetknąłeś się z sytuacją, gdy przyszło Ci zobaczyć nieefektywne produkty i usługi, które cały czas są utrzymywane. Takie przypadki mają miejsce nawet przez lata we wszelkich branżach i nie ma w nich nic dziwnego. Niektórzy po prostu już na początku popełnili błąd nie precyzując, po czym poznają, czy rozwijanie ich pomysłu jest opłacalne czy nie. Skutkiem często jest inwestowanie wszystkich środków w sklep internetowy, który nie przynosi zysków i nie zanosi się na zmianę tej sytuacji. A wystarczyło określić kilka rzeczy!
Po pierwsze, powinniśmy ustalić jaki czas dajemy naszemu pomysłowi lub produktowi na rozwinięcie się i generowanie atrakcyjnych dla nas zysków. Czy to będzie rok? Dwa? Pięć? Dzięki temu oszacujemy, ile będziemy musieli zainwestować zanim koszty się zwrócą a sklep rozwinie lub po jakim czasie powinniśmy zająć się innym pomysłem. Czasem nawet, gdy myślimy, że tworzenie sklepu internetowego, na którym nam zależy to pomysł bez wad, rynek może po prostu nie przyjąć naszej marki, produktów lub usług. Wtedy należy bez wahania przyjąć naukę i rozpocząć pracę nad kolejną inicjatywą, która klaruje się w naszej głowie jako warta inwestycji.
Po drugie, ile musimy sprzedać naszych produktów, aby wyjść na zero, rozwijać sklep lub zatrudniać dodatkowe osoby do pracy? To bardzo ważne, abyśmy nie znaleźli się w sytuacji, gdy sprzedajemy bardzo dużo, lecz niskie marże nie pozwalają nam na utrzymanie, inwestycje i poduszkę finansową. Oszacujmy więc koszty związane z budową i utrzymaniem sklepu, zatrudnieniem potrzebnych pracowników, a także kolejnymi inwestycjami. Później zbadajmy, ile otrzymujemy zysku z jednego produktu i obliczmy, jakiej sprzedaży potrzebujemy, by wyjść na zero i się rozwijać. Wtedy zdecydowanie łatwiej będzie określić, ile zajmie budowanie marki na rynku, generowanie sprzedaży. Oszacujemy też wtedy szanse i opłacalność takiego biznesu.
Solidne fundamenty już mamy – Możemy zaczynać!
Jeżeli wykonaliśmy wszystkie powyższe instrukcje, a także zdecydowaliśmy się na badania, jesteśmy coraz bliżej celu. Można zaczynać tworzenie sklepu internetowego, a dokładniej dopasowywanie go do grupy docelowej, testowanie i wdrażanie działających rozwiązań na podstawie danych.
Wyzwaniem, z jakim możemy mierzyć się na tym etapie jest wybór profesjonalnego software house’u lub innej firmy, która będzie towarzyszyła nam w zakładaniu sklepu. Dokonując wyboru kierujmy się przede wszystkim opiniami i poprzednimi projektami danej firmy. Podczas początkowych konsultacji zapytajmy osobę reprezentującą, przy jakiego typu projektach pracowali wcześniej i dlaczego mają pewność, że wybór akurat ich jest dla nas najlepszy. Jeżeli użyją wystarczająco silnych argumentów, możemy zdecydować się na rozpoczęcie współpracy i działań.
Jeżeli jeszcze nie czytaliście o tym jakie oprogramowanie wybrać, to najwyższa pora. Przyjdzie Wam bowiem stanąć przed taką decyzją, a jej skutki odczuwać będziecie przez całą drogę. Może okazać się bowiem, że agencja przyda się jedynie do badań, a założenie sklepu internetowego i dopracowanie projektu wykonają specjaliści od dostawcy np. platformy SaaS. Pozostaje nam życzyć powodzenia!