Planując swoje wejście na rynek ecommerce i sprzedaż internetową musimy podjąć wiele trudnych decyzji. Jedną z nich jest ta dotycząca oprogramowania. Jeżeli decyzja została podjęta, a jej efektem stał się software house i dedykowany sklep internetowy, to miejsce dla Ciebie. Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat tego rozwiązania i procesu współpracy. Wiedząc o tym, na co warto zwrócić uwagę, zdecydowanie łatwiej będzie Ci doprowadzić sprawy do końca z satysfakcjonującym efektem.
Dedykowane sklepy internetowe – Czym są?
Zacznijmy od tego, czym są dedykowane sklepy internetowe. Zazwyczaj sposób ich budowania zupełnie różni się od tego stosowanego przy sklepach na WordPressie, WooCommerce i abonamentowych sklepach internetowych. Dedykowane, jak sama nazwa wskazuje, są w stu procentach dopasowane do potrzeb przyszłego właściciela, zupełnie pod niego robione i wolne od wszelkich ograniczeń. Nie zawsze taka opcja jest konieczna i nie bez powodu większość sprzedawców się na nią nie decyduje. Istnieją jednak przypadki, w których może się sprawdzić. Cały proces w dużym uproszczeniu polega na tym, że sprzedawca przekazuje wszelkie informacje i oczekiwania względem sklepu do agencji interaktywnej, która go tworzy. Software house może też przeprowadzić badania user experience z użytkownikami i testy, podczas których upewni się co do słuszności obranej drogi i wybranego wyglądu sklepu internetowego. Zrobi to jednak tylko z informacjami na temat grupy docelowej i innymi, które będą miały znaczenie na etapie produkcji. Zazwyczaj w profesjonalnej agencji interaktywnej zawsze będzie osoba, która sprawnie przeprowadzi przedsiębiorcę przez proces zadając mu wszelkie niezbędne do realizacji zamówienia pytania.
Najlepszy ecommerce software house – Jak wybrać? Czym się kierować?
Wybór najlepszego ecommerce software house stanowi nie lada wyzwanie dla przedsiębiorcy, który nie ma technicznej wiedzy. Dzieje się tak dlatego, że zazwyczaj nie może on obiektywnie ocenić jakości projektów w portfolio danej firmy. Nie zweryfikuje też najprawdopodobniej pod kątem wiedzy technicznej realności składanych przez dany software house obietnic. Niekiedy prowadzi to do rozczarowań i wydłużających się terminów, które stanowią ciężar dla osoby, która chciałaby ruszyć ze sklepem internetowym stosunkowo sprawnie.
Opinie klientów i firm – Bardzo ważnym aspektem przy wyborze przyszłego wykonawcy są opinie. Powinniśmy koniecznie sprawdzić, czy dotychczasowe referencje są od istniejących firm i osób, a wykonane projekty trzymają odpowiedni poziom. Profesjonalna agencja interaktywna zazwyczaj udostępnia także zakres pracy, który przyszło jej wykonać. Dzięki temu potencjalny klient może oszacować, czy zakres, który chciałby zlecić, pokrywa się. Jeżeli tak, istnieje szansa dostarczenia wyższej jakości produktu interaktywnego. Dzieje się tak ze względu na większe doświadczenie takiej firmy, które miała okazję zdobyć przy poprzednich projektach.
Brak potencjalnych problemów w komunikacji – Zleceniodawca powinien dokładnie sprawdzić potencjalne ryzyko problemów w komunikacji. Kilka znaków ostrzegawczych, które powinny zapalić pomarańczowe światło to zbyt długie zwlekanie na ofertę, konieczność przypominania się w kwestii otrzymania konkretnych informacji lub brak odpowiedzi na telefony. Jeżeli jesteś świadkiem podobnych sytuacji, może to znak, że powinieneś wybrać agencję interaktywną, która przykłada większą wagę do obsługi klienta. Dzieje się tak ze względu na to, że przy budowie sklepu istnieje dużo sytuacji, w których konieczne jest pozyskanie informacji zwrotnej, przekazanie danych i innych. Problemy na początkowym etapie sygnalizują późniejsze opóźnienia i ryzyko braku zrozumienia, co finalnie zwiększa koszty.
Doświadczenie na rynku – Najlepsze software house’y posiadają długie doświadczenie w branży ecommerce. Jeżeli firma ma już kilkanaście lat, trudno trafić na brak profesjonalizmu lub kompetencji w aspekcie, na który się pozycjonuje. A co z firmami, które mają długie doświadczenie ale wcześniej działały w innej branży, czego nie ujawniają na stronie? Jak upewnić się sprawdzając doświadczenie agencji? Zobaczmy jej wizerunek! Zweryfikujmy, kiedy pojawiły się pierwsze opinie na temat firmy, jak dawno sięgają materiały w mediach społecznościowych np. (na Facebooku, LinkedIn, Instagramie). Pozwoli nam chociaż częściowo wyrobić sobie zdanie na temat dynamiki rozwoju i profesjonalizmu firmy. Jednocześnie będziemy w stanie zobaczyć nieco jej charakteru, który z pewnością pokazuje w social media.
Lokalizacja firmy – Punkt ten pośrednio ma związek z potencjalnymi problemami z komunikacją. Często słusznie zwraca się uwagę na wybór agencji w swoim miejscu zamieszkania, np. Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu, Katowicach, Lublinie lub innymi miejscu. Dzięki temu jako zleceniodawca możemy pójść na spotkanie w tym samym mieście, przekazać w przypadku potrzeby np. dokumenty lub chociażby zobaczyć realną siedzibę software house’u. Jeżeli natomiast mamy kontakt z agencją interaktywną, która prowadzi większość projektów zdalnie, też wbrew pozorom nie musimy się bać. Przecież w pewien sposób musiała doprowadzić tyle projektów wcześniej do końca osiągając pożądany skutek. To oznacza, że pewnie zdążyła wypracować sprawdzone narzędzia i procesy, które pozwolą nam jako zleceniodawcy czuć się bezpiecznymi. Złym pomysłem natomiast może okazać się zlecenie projektu agencji, która obsługuje tylko klientów ze swojego miasta, a nasz sklep internetowy jest pierwszym, który będzie tworzyć na odległość.
Agencja interaktywna magento – Czy warto korzystać z wąskich specjalizacji?
Jeżeli już zdecydowaliśmy się na obsługę agencji interaktywnej, może skorzystać z takiej, która specjalizuje się w konkretnym rodzaju projektach? Często dobrym rozwiązaniem okazuje się rozmowa z konsultantami z różnych agencji, aby zdobyć wiedzę na temat różnych możliwości i zdecydowanie się na jedno z nich. Przykładem są agencje, które specjalizują się w zaawansowanych rozwiązaniach opartych o Magento. To platforma, która umożliwia tworzenie zaawansowanych sklepów, lecz jednocześnie najdroższe rozwiązanie. Ceny sklepów internetowych z jej wykorzystaniem mogą wynosić ponad 40 000 złotych.
Warto rozważyć też personalizowane platformy abonamentowe, w których otrzymujemy podstawową funkcjonalność w cenie. Jednocześnie jednak mamy możliwość domawiania dodatkowych funkcji w miarę jak nasza witryna się rozrasta, a my zdobywamy krok po kroku branżę ecommerce.
Dedykowane sklepy internetowe i współpraca z agencją interaktywną – Jak zazwyczaj wygląda proces współpracy?
Proces współpracy różni się zazwyczaj konkretnie od firmy, z którą zdecydujesz się się współpracować. Zazwyczaj jednak wygląda on w ten sposób:
- Konsultacje na temat projektu
- Przedstawienie oczekiwań przez klienta (przedsiębiorcy)
- Wysłanie oferty przez software house
- Zaakceptowanie oferty przez klienta
- Dostarczenie wszelkich materiałów potrzebnych do realizacji projektu zgodnie z umową
- Produkcja dedykowanego sklepu internetowego
- Odebranie sklepu internetowego przez klienta
- Przeszkolenie klienta lub jego zespołu z obsługi panelu sklepu internetowego i wykonywania poszczególnych czynności w nim
- Rozpoczęcie sprzedaży
- Zwracanie się do agencji z ewentualnymi, płatnymi poprawkami lub umowa na stały abonament obsługi sklepu, utrzymania jego oprogramowania i wykonywania koniecznych aktualizacji.
Tworzenie dedykowanego sklepu internetowego – Software house ecommerce, czy dostawca platformy sprzedażowej?
Teraz wiesz już, czym cechuje się budowa sklepu internetowego razem z agencją interaktywną. Warto rozważyć na tym etapie jeszcze jedną rzecz. Może bowiem okazać się, że wspomniana powyżej opcja skorzystania z dostawcy platformy do sprzedaży w sieci w modelu abonamentowym może okazać się bardziej opłacalne i korzystniejsze w dłuższej perspektywie. Warto więc zweryfikować również takie rozwiązania jak selly, gdzie samo założenie sklepu nie kosztuje nic. Klient płaci za możliwość wykorzystywania oprogramowania do sprzedaży w modelu miesięcznym lub rocznym. Może on także zamówić każdą funkcjonalność mając pewność, że zespół dostawcy oprogramowania wszystkim się zajmie i dostarczy określony zakres w terminie. Wtedy zamawiasz płatne funkcjonalności tylko w przypadku, gdy masz taką potrzebę oszczędzając sporo środków, które możesz przeznaczyć na działania marketingowe. Co więcej, zyskujesz w cenie abonamentu obsługę aktualizacji, bezpieczeństwo samego oprogramowania, stabilny system i bezpłatną obsługę klienta.