To ile kosztuje założenie sklepu internetowego zależy od wielu czynników. Wśród nich znajdziemy wybór platformy, wykonawcę, rodzaj zapotrzebowania na integracje i planowany poziom zaawansowania witryny. Niby to jedynie kilka czynników, lecz to one sprawiają, że koszt stworzenia sklepu internetowego waha się od kilkuset do kilkuset tysięcy złotych. Jak w tak wielkim przedziale oszacować swoje koszty? Odpowiadamy poniżej!
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? – Oprogramowanie
Pierwszym krokiem do odpowiedzi ile kosztuje założenie sklepu internetowego, który planujesz, będzie decyzja o oprogramowaniu. Istnieją trzy najpopularniejsze rozwiązania w tym zakresie. Należą do nich oprogramowanie dedykowane, otwarte oprogramowanie i platforma SaaS. Czym różnią się one w kontekście kosztów założenia sklepu internetowego?
Niektórzy chcieliby mieć sklep internetowy z odzieżą, perfumami, meblami, kosmetykami, akcesoriami lub innymi produktami. Czasem są to plany określające ogromne platformy w przyszłości, a czasem małe, skierowane tylko na daną niszę sklepy. Każda z powyższych opcji wymagać będzie innego rozwiązania. Warto zdecydować się na takie, które nie wiąże się z dodatkowymi, niepotrzebnymi dla nas kosztami. Jeżeli nie musimy ich ponosić, lepiej będzie przeznaczyć je na promocję istniejącej platformy w internecie lub inny rodzaj reklamy.
Dedykowany sklep internetowy – Koszt stworzenia sklepu internetowego przez software house
Koszt stworzenia sklepu internetowego przez software house jest najwyższy ze wszystkich trzech opcji. Dedykowany sklep internetowy to opcja, na którą decydują się zazwyczaj najwięksi gracze, którzy swoje oprogramowanie będą chcieli nieustannie rozwijać. Ich celem jest stworzenie wyróżniającego się, zupełnie indywidualnego projektu, który stworzony będzie pod konkretną firmę pod każdym względem. Zaczynając na panelu do zarządzania i dodawania produktów, a na wyglądzie koszyka i wdrożeniu integracji kończąc.
Korzyści wiążące się z tego rodzaju rozwiązaniem są między innymi takie, że sprzedawca lub właściciel nie ma żadnych ograniczeń. Kwestia wyglądu, projektu poszczególnych podstron, kart produktu i innych elementów to możliwość wyboru całkowitej wolności. Ograniczeniem w tym wypadku jest tylko wyobraźnia. Warto jednak zwrócić uwagę, że duża ilość firm buduje sklepy internetowe według utartych schematów i standardów, gdyż przyzwyczajenie konsumentów sprawia, że nie odnaleźliby się w bardzo zmodyfikowanej witrynie.
Minusem wykonania dedykowanego rozwiązania przez software house jest oczywiście koszt sklepu internetowego, który sięgać może od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Pamiętajmy też, że to dopiero początki pojawiających się w kolejnych etapach kosztów. Zastosowane oprogramowanie trzeba bowiem aktualizować i regularnie sprawdzać jakość zastosowanych zabezpieczeń. Teraz pewnie już wiesz, dlaczego tylko firmy pewne swoich pomysłów, produktów i perspektyw rozwoju decydują się na tego rodzaju opcję.
Decydując się na tą opcję rozważmy również zapytanie o badania User Experience. To one bowiem mogą pomóc nam zdobyć dane i pewność, czy dany typ wyglądu sprawdzi się w naszej grupie docelowej. Różne metodologie badań UX pozwalają na wybór wśród wielu tego, które najlepiej odda przyszłe szanse na sukces sklepu internetowego. Nawet, jeżeli wydają się kosztowne z początku, przed tak poważną inwestycją mogą zwiększyć skuteczność platformy w przyszłości co najmniej kilkukrotnie.
Open Source, czyli strumień otwartych możliwości w średniej półce cenowej
Ile kosztuje stworzenie sklepu internetowego przy wykorzystaniu oprogramowania open source? Tutaj ceny zaczynają się już od kilku skromnych tysięcy złotych, a kończą na kilkudziesięciu. Zazwyczaj, bo oczywiście w zależności od zapotrzebowania zdarzają się wyjątki od tej reguły. Zacznijmy jednak od definicji samego rozwiązania, czyli co tak właściwie znaczy to open source?
Oprogramowanie do stworzenia sklepu internetowego open source to inaczej po prostu otwarte oprogramowanie. Oferuje ono użytkownikom pewnego rodzaju podstawę, na której później buduje się indywidualne rozwiązanie. Istnieje fundament, który wymaga dopieszczenia pod potrzeby konkretnej firmy sprzedającej swoje produkty lub usługi w sieci.
Plusem jest niewątpliwie znajomość takiego oprogramowania jak WordPress i wtyczka WooCommerce przez dużą ilość specjalistów z branży. To kolejno zwiększa konkurencyjność i nieco obniża ceny, przez co możemy liczyć na rozsądne rozpatrzenie naszej oferty przez firmę tworzącą tego rodzaju witryny. Inna korzyść to znajomość panelu przez specjalistów do spraw ecommerce i sprzedawców internetowych. Dzięki temu firma, która zastanawia się nad kosztami stworzenia sklepu internetowego również w kontekście późniejszego przeszkolenia pracowników, może odetchnąć z ulgą. Istnieje dużą szansa, że ich pracownicy stosunkowo sprawnie zapoznają się i nauczą wykorzystywać panel w sposób efektywny.
W koszty stworzenia sklepu internetowego przy wykorzystaniu oprogramowania open source powinniśmy doliczyć też utrzymanie. Oprogramowanie, kod, zabezpieczenia i inne elementy trzeba bowiem regularnie pilnować. Szczególnie w czasach, gdy dane i dobro użytkowników powinno być dla sprzedawców jednym z najważniejszych aspektów.
Platforma SaaS rozwiązaniem wszystkich problemów – Czego można się spodziewać po wyborze tej opcji?
Jeżeli zastanawiasz się ile kosztuje założenie sklepu internetowego na platformie SaaS będziesz mile zaskoczony. Koszty są bliskie zeru, gdyż samo założenie i okres testowy otrzymasz zupełnie za darmo. Zapłacimy dopiero za abonament miesięczny, gdyż na tym polega wspomniany model subskrypcji. Będziemy musieli też ponieść inne koszty, gdy zdecydujemy się na dodatkowe funkcje. Kilka z nich do indywidualne moduły, płatne szablony graficzne lub pomoc w przenoszeniu sklepu z innej platformy i integracji z hurtownią.
Pełną funkcjonalność platformy SaaS użytkownik dostaje natomiast w cenie podstawowego abonamentu. Wybierając darmowy szablon może praktycznie z miejsca podłączyć domenę i zacząć dodawać poszczególne produkty tworząc całość. Mało tego, wraz z pełną funkcjonalnością otrzymuje on bazę wiedzy i prostą instrukcję obsługi, która umożliwia mu dokonanie jakiejkolwiek akcji tak prosto jak to możliwe. Większość czynności będzie w stanie wykonać bezstresowo i na własną rękę przechodząc szybko z punktu do punktu instrukcji. Pozostaje podpiąć domenę, uzupełnić dane, regulamin, politykę prywatności i zacząć sprzedawać!
Koszt założenia sklepu internetowego – Agencja, specjalista, czy na własną rękę?
Koszt założenia sklepu internetowego zależeć będzie też od tego, kto nam ten sklep wykona. Znaczne różnice zarówno w projekcie jak i w cenie możemy zauważyć wybierając agencję, specjalistę indywidualnego, czy wykonując całość na własną rękę.
Biorąc pod uwagę, że sami nie posiadamy znajomości kodu i nie potrafimy programować, stworzymy na własną rękę sklep jedynie przy decyzji o platformie SaaS. Wtedy wystarczy nam instrukcja na stronie dostawcy, np. selly i z powodzeniem możemy realizować plan.
Inaczej ma się sytuacja, gdy jednak chcielibyśmy skorzystać z open source lub rozwiązania dedykowanego. Jedną z rzeczy, które odróżniają agencje od specjalisty działającego samemu jest możliwość przeprowadzenia podwójnej inspekcji kodu. Profesjonalne software house’y bowiem mają możliwość sprawdzenia kodu oprogramowania podwójnie zanim ostatecznie go zastosują. Wszystko ze względu na bezpieczeństwo i zmniejszenie ryzyka, że po wdrożeniu pewne funkcje nie będą działać. Pewności takiej nie mamy przy wyborze samotnego specjalisty, który sam sprawdzi swój kod.
Różnice w cenie także są zazwyczaj duże, więc musimy mieć pewność wyboru profesjonalnego wykonawcy bez względu na to, którą opcję wybierzemy. Spójrzmy na recenzje innych klientów, opinie, a także projekty, które wcześniej były przez dany podmiot budowane. Wtedy nasza decyzja będzie miała silne podłoże merytoryczne, a my będziemy mogli spodziewać się dobrego efektu końcowego.
Dodatkowe produkty do sklepu internetowego
Wykonanie sklepu to jednak nie wszystko. Pamiętajmy, aby zakupić domenę (nazwę sklepu). Zakupioną nazwę natomiast powinniśmy na czas odnawiać co roku, aby nikt nas nie wyprzedził odkupując nam ją za grosze. Po dokonaniu zakupu z odrazu ustawmy sobie w kalendarzu przypomnienie na datę przedłużenia, a nawet wcześniej. To koszt od kilkunastu do ponad stu złotych miesięcznie. Posiadanie wybranej, wolnej domeny jest konieczne, aby stworzyć sklep internetowy. Serwer będzie nam potrzeby w dwóch pierwszych rozwiązaniach, gdyż przy wyborze platformy SaaS wszystkie kwestie technologiczne są po stronie dostawcy. Wtedy nie musimy się tym martwić.
Ile kosztuje prosty sklep internetowy?
Doszliśmy do punktu, gdzie dobrze będzie podsumować powyższe informacje. Prosty sklep internetowy kosztować może od stu złotych miesięcznie, gdy wybierzemy platformę SaaS. To najlepsze rozwiązanie szczególnie w sytuacji, gdy chcemy przetestować rynek i produkt na nim. Prosty sklep internetowy wykorzystujący open source to natomiast kilka tysięcy złotych, a przy rozwiązaniu dedykowanym od kilkunastu do kilkudziesięciu. Inaczej mają się sprawy przy zaawansowanych projektach i wysokich oczekiwaniach klienta. Mamy jednak nadzieję, że takie rozeznanie pomoże Wam w doborze tego, co Was usatysfakcjonuje w przyszłości w największym stopniu.