Kurs tworzenia sklepu internetowego – Porady

sklep internetowy porady, kurs tworzenia sklepu internetowego, kurs prowadzenia sklepu internetowego, szkolenia ecommerce, prestashop kurs, szkolenie jak otworzyć sklep internetowy

Kurs tworzenia sklepu internetowego przydać się może każdemu początkującemu sprzedawcy. Chociażby dlatego, że porady na ten temat pomagają w odpowiednim wejściu w branżę ecommerce i otworzeniu witryny dokładnie tak jak należy. Zrobienie wszystkiego w prawidłowy sposób od samego początku pozwala na zaoszczędzenie wielu wyzwań w przyszłości. 

Kurs tworzenia sklepu internetowego – Od czego zacząć? 

Szukanie odpowiedzi na swoje pytania dotyczące otwarcia własnego sklepu internetowego należy zacząć od wyboru platformy. Skoro interesuje nas kurs tworzenia sklepu internetowego, przecież musimy wiedzieć, czy będzie to prestashop, magento, dedykowany sklep internetowy, czy indywidualne oprogramowanie SaaS jak shoplo, shopify lub selly. 

Magento – Otwarte oprogramowanie sklepów internetowych, powszechnie uważane za drogie i czasochłonne we wdrożeniu. Decydując się na to rozwiązanie najczęściej musimy liczyć się z koniecznością zatrudnienia agencji interaktywnej lub programisty wyspecjalizowanego w tej technologii. Pomoże nam również w drugiej opcji zdecydowanie się na usługi projektanta użyteczności UX, który pomoże nam dopasować strukturę witryny do klienta. Stworzenie i wdrożenie takiego sklepu zazwyczaj trwa od miesiąca do kilku miesięcy, a nawet roku. 

Kurs tworzenia (a dokładniej modyfikacji) sklepu internetowego w tym przypadku odbywa się przy pomocy agencji współpracującej. Zbudowanie sklepu i przekazanie go do firmy kończy się szkoleniem wprowadzającym, które ma zapoznać zespół z wszelkimi funkcjonalnościami, z których mogą korzystać. Umożliwia to stosunkowo płynny start w branży ecommerce, dodawanie produktów i wykorzystywanie innych funkcji z pozycji panelu. 

Prestashop – Oprogramowanie open source dla sklepów internetowych. Korzystają z niego zarówno małe firmy jak duże organizacje w branży ecommerce. Cechuje się elastycznością, dużą ilością dodatkowych funkcjonalności i możliwościami rozwoju. Proces tworzenia takiego sklepu internetowego podobny jest jak w przypadku Magento. Tutaj jednak istnieje więcej agencji interaktywnych specjalizujących się we wdrażaniu witryny, a usługi są tańsze. Korzystając z prestashop możemy oglądać kursy i szkolenia ecommerce dostępne za darmo w internecie. Niektóre z nich, najczęściej omawiające zaawansowane opcje, są płatne. Należy podchodzić do nich selektywnie, gdyż nie wszystkie rady będziemy w stanie zastosować w przypadku naszego produktu interaktywnego. 

Oprogramowanie SaaS – Kolejna możliwość, która otwiera drzwi do ecommerce i budowania sklepów internetowych dopasowanych do użytkownika jest platforma SaaS. Tak zwane sklepy abonamentowe umożliwiają korzystanie z pełnej funkcjonalności już w pierwszym miesiącu, od momentu zapłaty abonamentu, przez cały okres trwania usługi. Proces wdrożenia jest krótki, a panel intuicyjny. Kwestie związane z bezpieczeństwem natomiast zostają po stronie dostawcy. To znaczy, że nie musimy w tym wypadku rekrutować programistów lub projektantów. Gdy odczujemy potrzebę unowocześnienia naszej witryny, po prostu zlecamy to wewnętrznie do dostawcy platformy SaaS, a on korzysta ze swoich zasobów i po zaakceptowaniu wyceny przystępuje do pracy. Dopóki jednak nie poczujemy takiej potrzeby, z powodzeniem wykorzystamy szablony bezpłatne. 

Kurs tworzenia sklepu internetowego w tym wypadku tworzy wspomniany dostawca. Sprawia to, że szkolenie jest spersonalizowane, dopasowane do potrzeb, a co najważniejsze, aktualne. Twórcom gotowych platform SaaS zależy bowiem, aby każdy jak najkrótszą drogą dotarł do momentu, w którym sklep jest skonfigurowany, a klienci składają kolejne zamówienia. Przykładem jest tutaj dedykowane oprogramowanie selly, gdzie znajdziemy ogromną ilość materiałów edukacyjnych i kursów na temat poszczególnych modułów i funkcjonalności wraz ze wskazówkami. 

Szkolenia ecommerce i prowadzenia sklepu internetowego na platformie – Kiedy warto skorzystać? 

Szkolenia ecommerce dzielą się na takie, które opowiadają o technicznych aspektach i tych marketingowo sprzedażowych. Techniczne to takie, które podają konkretne odpowiedzi na pytania: 

  • Jak otworzyć sklep internetowy?
  • Jak zastosować cross-selling i up-selling? 
  • Kiedy zdecydować się na płatności mobilne? 
  • W jakim miejscu znajduje się konfiguracja ze sklepem na Facebooku lub analityką Google? 

I wiele podobnych. Cel takich szkoleń i kursów jak otworzyć sklep internetowy to przede wszystkim opowiedzenie i przeprowadzenie punkt po punkcie osoby zarządzającej, aby mogła ona technicznie dokonywać sprzedaży. Przejście takiego kursu sprawia, że osoba jest w stanie poprawnie sprzedawać, lecz taka osoba nie dowiaduje się konkretnie jak sprawić, by klienci do niej przyszli. To zupełnie inna dziedzina, a dokładniej marketing.

Gotowe sklepy internetowe wyposażają się w bazy wiedzy, w których obecne są kursy techniczne. Opowiadają o takich zagadnieniach jak płatności internetowe, integracja z kurierami, integracja z narzędziami zewnętrznymi, korzystanie z usług hurtowni produktowej (np. dropshipping) lub podłączeniu narzędzi analitycznych (np. Google Analytics). 

Inne szkolenia ecommerce to te z dziedziny marketingu i projektowania sprzedaży / witryny. One uczą nas kolejno jak podejść do klienta, jak go obsłużyć, aby dokonał zakupu, a przede wszystkim, gdzie go znaleźć i jak do niego podejść od samego początku. Omawiane na takich szkoleniach są zagadnienia związane z mediami społecznościowymi, pozycjonowanie, reklamą na bazie influencer marketingu, content marketingu i wieloma innymi kanałami. Promocja bowiem przyczynia się do budowania świadomości marki i pozycji rynkowej w konkretnej branży długofalowo. 

Jak otworzyć sklep internetowy szybko i bez wiedzy informatycznej? 

Nie każdy posiada wiedzę programistyczną i informatyczną na takim poziomie, aby mógł bez problemu otworzyć sklep internetowy. Wtedy ma do wyboru co najmniej kilka opcji, aby bez stresu to zrobić. Każda z nich ma swoje zalety i wady, różny czas potrzebny do wdrożenia i inne zmienne. 

Skorzystanie z kursu i oferty oprogramowania SaaS (Software as a Service) – Decydując się na tego rodzaju opcję praktycznie po krótkim zapoznaniu się z systemem i bazą wiedzy, stworzymy sklep odpowiadający potrzebom. Oczywiście przy takich kwestiach jak grafika możemy potrzebować wsparcia, lecz gdy sobie z tym poradzimy, wiele dostajemy w podstawowym abonamencie. Platformy takie jak selly przykładowo dbają o to, by nawet osoba bez doświadczenia w ecommerce i bez umiejętności programistycznych mogła przejść krok po kroku proces. Dzięki temu w następnej kolejności osiągnąć sukces w postaci zdobycia pierwszych zamówień. Łatwość budowy sklepu internetowego w tym wypadku zależy od tego, na ile rozbudowana, intuicyjna i merytoryczna jest baza wiedzy z materiałami wideo stworzona przez dostawcę usługi. 

Zatrudnienie programisty, software house’u lub specjalisty do prostych sklepów internetowych – Jeżeli oprócz umiejętności programistycznych, nie posiadamy też czasu, a dysponujemy środkami finansowymi, pozostaje nam zatrudnienie. Możemy to zrobić rekrutując wewnętrznie specjalistę (programistę) na podstawie umowy o pracę lub umowę B2B (Business to business). Inną opcją jest również zlecenie projektu agencji interaktywnej, która wykona dla nas całą pracę. Jest to co prawda kosztowniejsze, lecz zależnie od tego, co planujemy w dłuższej perspektywie, może mieć uzasadnienie biznesowe. 

Kurs tworzenia dedykowanego sklepu internetowego, czy zatrudnienie programisty / specjalisty? 

Przyjrzyjmy się więc wadom i zaletom każdego z poniższych rozwiązań i znajdźmy opcję najkorzystniejszą w Twojej sytuacji. Na podstawie analizy powyższych i poniższych informacji w artykule bowiem powinieneś stwierdzić, co będzie dla Ciebie opłacalne i zyskowne. 

Kurs tworzenia sklepu internetowego przy wyborze oprogramowania SaaS (wady i zalety) 

Zdecydowaliśmy się przybliżyć wady i zalety kursu tworzenia sklepu internetowego przy wyborze oprogramowania SaaS, gdyż nauka programowania może zająć lata. Nie o to w większości przypadków chodzi. Domyślamy się, że użytkownikowi, który trafił w to miejsce zależy na stosunkowo szybkim wdrażaniu pomysłów i rozpoczęciu budowania firmy opartej o handel w internecie. 

Zalety: 

  • Szybkie wdrożenie (nawet równomiernie z oglądanymi kursami można wykonywać konkretne czynności) 
  • Kursy wykonywane przez dostawcę oprogramowania (aktualność i profesjonalizm samych nagrań jak dołączonych instrukcji) 
  • Brak konieczności zatrudniania programistów zewnętrznych 
  • Możliwość skorzystania z obsługi klienta, która dodatkowo doradzi i zarekomenduje materiały (ułatwi pracę) 

Wady: 

  • Nie mamy oprogramowania na własność (niekiedy jest to wymogiem firmy przy budowaniu witryny) 
  • Jesteśmy zdani na dostawcę oprogramowania (gdy nie ma odpowiedzi, stoimy – musimy wybierać platformę SaaS w sposób przemyślany)

Zatrudnienie programisty i budowanie zespołu (wady i zalety) 

Inną opcją, którą pewnie jako przyszły właściciel lub właścicielka przyjdzie Ci rozważyć jest zatrudnienie. Czy programista, czy specjalista od podstawowych sklepów internetowych? A może software house? Wszystko zależy od stopnia złożoności sklepu i naszych planów. Możemy jednak na starcie określić wady i zalety zatrudniania kogoś z zewnątrz do tego rodzaju projektu. 

Zalety:

  • Posiadanie oprogramowania jako własności 
  • Nieograniczone możliwości rozbudowy sklepu 
  • Możliwość delegowania czynności i skupienie się na prowadzeniu firmy 

Wady: 

  • Długi czas wdrożenia rozwiązania, którym jest sklep internetowy w tym przypadku
  • Konieczność przeprowadzenia rekrutacji (lub selekcji firm)
  • Odpowiedzialność za utrzymanie sklepu i bezpieczeństwo, co utrzymuje koszty stałe często na wysokim poziomie 

Podsumowanie 

Przechodząc dokładnie od punktu do punktu w powyższym artykule znajdziesz rozwiązanie dla siebie. Grunt to zweryfikować dotychczas zgromadzoną wiedzę z innymi informacjami, potencjalnymi kosztami, a także przewidywanymi zyskami, aby finalnie zdecydować się na najkorzystniejsze rozwiązanie.