Wiele osób szukając pomysłu na biznes trafia na takie pojęcia jak sklep internetowy, dropshipping, współpraca z hurtownią internetową i wiele podobnych. Nic w tym dziwnego, gdyż prowadzenie odnoszącego sukcesy sklepu internetowego łączy się z dużymi zyskami i rozwojem firmy. Niestety nie jest to takie łatwe. Decyzja o tym, co będzie sprzedawał właściciel nie jest prosta, a często to jeden z kilku czynników, które mają wpływ na powodzenie wszystkich działań, które wykona się w przyszłości. Co więc warto sprzedawać?
Sklep internetowy pomysłem na biznes – Co warto sprzedawać?
Wbrew pozorom w obecnych czasach sklep internetowy to taki pomysł na biznes jak każdy inny. Każdy rok przynosi nam nowych sprzedawców i sklepy internetowe, co sprawia, że rynek staje się konkurencyjny. Poszczególni dostawcy muszą zwiększać jakość usług, wdrażać dodatkowe metody płatności, sposoby wysyłek i inne czynniki, które pomogą im budować przewagi konkurencyjne na dłuższą metę.
Tak jak w większości innych biznesów, ważniejsza od samego pomysłu staje się egzekucja i wykonanie. Dopiero po działaniach rynek będzie w stanie ocenić, czy nasza dystrybucja produktów i platforma SaaS, w której umieściliśmy np. zaimportowaną z hurtowni bazę, odniesie sukces w postaci generowania dużej ilości zamówień. Kilka czynników, które mają wpływ na przyszłe powodzenie to właśnie produkty w sklepie, jego marketing, pozycjonowanie w wyszukiwarce, atrakcyjne przedstawienie produktów i szybkość oprogramowania. Zajmijmy się pierwszym czynnikiem z wymienionych, czyli asortymentem!
Co warto sprzedawać w sklepie internetowym? – Sprawdzone metody wyszukiwania produktów
Jeżeli zastanawiasz się, co warto sprzedawać w sklepie internetowym, aby pomysł na biznes wypalił, zweryfikuj wybrane produkty pod co najmniej kilkoma aspektami. Często dopiero spełniając kilka punktów, oferowane przez hurtownię dropshipping lub innego dostawcę produkty będą mogły upewnić Cię w tym, że będą dla Ciebie atrakcyjne. Później pozostaje tylko importować wybraną bazę do sklepu internetowego, wybierać dostawcę i pracować na sukces przedsięwzięcia. Zacznijmy jednak od początku.
Czy jesteś w stanie narzucić na produkty marżę i dalej być atrakcyjnym dla klienta końcowego? – Sklep internetowy trzeba nie tylko stworzyć, lecz utrzymać całą infrastrukturę. Następnie będziesz pewnie chciał zainwestować więcej w działania marketingowe i ludzi, którzy będą w stanie stopniowo sprzedaż zwiększać. Potrzebne Ci będą jednak na to środki. Pieniądze natomiast najlepiej jest zdobyć z marży na sprzedaży produktów, bo na tym polega w gruncie rzeczy prowadzenie sklepu internetowego.
Szukając dostawcy w postaci hurtowni, producenta, firmy lub hurtowni dropshipping dokładnie zweryfikuj, czy na proponowane przez niego ceny poszczególnych produktów narzucisz wystarczająco dużą marżę. Przyda Ci się szczególnie analiza działań i polityki cenowej konkurencji przy podobnym asortymencie. Następnie staniesz przed koniecznością podjęcia decyzji. Jeżeli masz w głowie pomysł, jak obejść np. niższe ceny konkurencji inną przewagą, nic nie szkodzi spróbować. Jeżeli natomiast już na początku widzisz, że ze względu na niską marżę ogólnie w branży, sklep internetowy z tego rodzaju produktami ma znikome szanse powodzenia, lepiej będzie odpuścić.
Współpraca z hurtowniami (w tym dropshipping) jako pomysł na biznes – Pamiętaj o szczegółach!
Współpraca z hurtowniami to dla wielu początkujących sprzedawców nic skomplikowanego. Często jednak musimy zadbać o każdy szczegół i wypytać o metody realizacji zamówień, aby mieć pewność, że zadowolimy później naszych klientów. Powinniśmy dowiedzieć się między innymi, jak szybko realizowane są zamówienia, jak są przewożone, czy mamy możliwość sprzedaży produktów pod swoją marką i jaką firma ma politykę zwrotów / reklamacji. Dopiero znając odpowiedzi na te pytania jesteśmy w stanie podjąć lepszą decyzję.
Przykładowo taka informacja jak możliwość sprzedaży produktów pod własną marką może być dla nas kluczowa. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, nie możemy wyróżnić produktu od innych, tych samych produktów dostępnych już u konkurencji. Jeżeli natomiast mamy możliwość prowadzenia dystrybucji pod swoją marką, mamy szansę, że z czasem wyrobimy sobie pozycję na rynku i będziemy mogli podnieść ceny. Nasza marka natomiast obroni zastosowaną politykę cenową wypracowaną na rynku pozycją. Sklep internetowy jako pomysł na biznes w takim scenariuszu nabiera sensu!
Jak wygląda współpraca z hurtowniami, które bierzesz pod uwagę? Zadaj sobie to pytanie szczególnie pod względem zwrotów i reklamacji. Wybierając produkty, które podlegają zwrotom klientów stosunkowo często, prawdopodobnie będziesz musiał zadbać o odpowiednią logistykę, taką jak magazyn. Pamiętaj, że mimo wysyłki towaru przez hurtownię, na paczkach najczęściej znajdują się dane Twojej firmy i to Ty jesteś odpowiedzialny za dalsze rozporządzanie nimi.
Jeżeli natomiast zaczynasz biznes od zera, a sklep internetowy ma pochłaniać tak małą ilość budżetu, jaką jesteś w stanie sobie wyobrazić, dobierz produkty umożliwiające realizację takiej strategii. Zrobisz to zastanawiając się nad tym, które produkty na rynku w Polsce charakteryzują się małą ilością zwrotów. Jeżeli klienci nie będa zwracać Twoich produktów, Twoje wyzwanie stanie się skrajnie małe. Zarządzanie asortymentem w postaci kilku etui na telefon miesięcznie z pewnością sprawia mniej problemów niż przyjmowanie zwrotów mebli.
Czasem zdarzy się, że hurtownia będzie miała swoją logistykę i opracowany proces specjalnie pod takie przypadki, dlatego dobrze będzie o to zapytać już na etapie weryfikacji potencjalnego partnera.
Czy istnieją produkty, które zawsze odnoszą sukces?
Niektórzy mówią, że ubrania zawsze będą się sprzedawać, bo ludzie zawsze muszą w czymś chodzić. Podobnie z chlebem, bo przecież każdy musi jeść. Rzeczywistość oczywiście wygląda w nieco bardziej skomplikowany sposób, a nawet piekarnie i sklepy z odzieżą regularnie upadają ustępując miejsca swoim następcom. Prowadzenie opłacalnego biznesu nie jest takie proste i może dlatego robi to zdecydowana mniejszość osób. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie takiej niszy, w której nie ma dużej konkurencji w wyszukiwarce, a jednocześnie możemy narzucić dużą marżę i konsumenci szukają tego typu produktów.
Akcesoria – Akcesoria to potencjalnie duży rynek ze względu na wysokość marży, jakie można narzucić. Tutaj liczy się nie tylko materiał wykonania, lecz przede wszystkim ciekawe przedstawienie produktu, jego atrakcyjność wizualna i marka. To sprawia, że jeżeli tylko zadbamy o odpowiednie pozycjonowanie, szerokość asortymentu i marketing, mamy spore szanse na powodzenie. Ogranicza nas, jak w większości przypadków w tej branży, budżet, umiejętności i własna kreatywność.
Artykuły do domów – Innym sposobem dobierania produktów do swojego sklepu internetowego jest obserwowanie rynków. Jeżeli widzimy przykładowo, że rynek deweloperski i budowlany ma tendencję wzrostową, może warto będzie zdecydować się na hurtownię z takimi właśnie produktami? Rosnący rynek daje nam szansę korzystnego wejścia nawet w sytuacji, gdy obecnie jest na nim duża konkurencja. Pamiętajmy, aby odpowiednio dopasować naszą ofertę. Powinna być nie tylko łatwa w promowaniu, lecz realnie potrzebna klientowi końcowemu.
Ekologiczne przedmioty – Czy jesteś w stanie zapewnić jedzenie ekologiczne i szybki dowóz? Czy lepsze dla Ciebie będzie uzupełnienie oferty o rzeczy produkowane z odpadów w procesie recyklingu? Żyjemy w świecie, gdzie taka przewaga konkurencyjna może zwiększać szansę na sukces nie tyle samego produktu, lecz całej marki długoterminowo. Jeżeli kreatywnie i głośno opowiemy o naszej wizji dodając do tego skuteczne działania marketingowe, będziemy mogli spodziewać się efektów w postaci coraz większej ilości zamówień. Pamiętajmy jednak, że przy dużej konkurencji nawet to nie jest pewne!
Czy sklep internetowy jest dobrym pomysłem na biznes?
Oczywiście, że tak! Pod jednym istotnym i kluczowym warunkiem. Musimy zrobić go dobrze, w sposób intuicyjny i użyteczny. A to nie wszystko, bo dobrze jest zapewnić użytkownikom łatwy dostęp do wyszukiwania produktów, kontaktu ze sklepem, szeroki wybór dotyczący metod płatności, a także różne opcje dostawy. Całość i odpowiednio dobrana strategia marketingowa dopiero przełożą się na osiągnięcie wyników i zwiększenie sprzedaży. Najtrudniejsze decyzje sprzedawca podjąć musi na początku, a więc ryzykuje stosunkowo mało w przypadku porażki. Grunt to przemyśleć całość i testować rozwiązania w sposób przemyślany finalnie trafiając na takie, które będzie dla nas, jako sprzedawców, najlepsze!